eko logo

Śniadanie na niestyropianie

Co Polacy myślą o opakowaniach wielorazowych?

Czy jesteśmy gotowi pożegnać się z jednorazowymi opakowaniami na dobre? A może wygoda wciąż wygrywa z troską o środowisko? Nowy raport Interzero „W pułapkach jednorazowości – śniadanie na niestyropianie” rzuca światło na to, jak Polacy postrzegają opakowania wielokrotnego użytku i czego od nich oczekują.

To już trzecia część serii „W pułapkach jednorazowości”, w której Interzero bada wpływ dyrektywy SUP (Single-Use Plastics) na codzienne wybory konsumenckie. Tym razem eksperci przyjrzeli się naszym nawykom związanym z jedzeniem na wynos i zbadali, jak Polacy wyobrażają sobie idealne opakowanie wielorazowe.

Pobierz raport

Idealne opakowanie? Szczelne, lekkie i… zniżka mile widziana
Z raportu wynika, że choć ekologia jest ważna, to wciąż wygoda i oszczędności finansowe odgrywają kluczową rolę przy wyborze opakowań. Ponad 58% badanych uznało, że idealne opakowanie wielorazowe powinno być szczelne, trwałe, łatwe do mycia i – co ciekawe – wiązać się z jakąś formą gratyfikacji, np. zniżką lub rabatem za jego użycie.

Fast foody w opakowaniu wielorazowym? Nie tak szybko
Choć wielu z nas popiera ideę ograniczania jednorazówek, to wizja noszenia własnego pojemnika na pizzę czy frytki budzi już spore wątpliwości. „Zamawiam fast fooda, żeby mieć mniej zmywania, a nie więcej” – mówił jeden z respondentów. To pokazuje, że zmiana nawyków wymaga nie tylko nowych rozwiązań, ale także zmiany mentalności.

Materiał ma znaczenie, ale ideał nie istnieje
Szkło, plastik, metal – każde z tych tworzyw ma swoich zwolenników i przeciwników. Szkło cenimy za higienę, ale przeszkadza nam jego ciężar i kruchość. Plastik jest lekki i wygodny, ale budzi obawy związane z mikroplastikiem. Metal? Trwały, ale nie zawsze praktyczny. Raport pokazuje, że nie ma jednego idealnego materiału – wszystko zależy od kontekstu i indywidualnych potrzeb.

„To moje opakowanie” – dlaczego nie chcemy wypożyczać?
Ciekawym wnioskiem z raportu jest to, że większość badanych nie chce korzystać z wypożyczcji. Wolimy mieć własne, sprawdzone opakowanie niż martwić się o zwrot pojemnika do lokalu. „Nie chcę trzymać w domu sterty pojemników z różnych miejsc” – tłumaczą ankietowani.

Świeże spojrzenie na przyszłość opakowań
Raport „Śniadanie na niestyropianie” to cenny wgląd w postawy konsumenckie wobec opakowań wielorazowych. Dzięki badaniom jakościowym i ilościowym przeprowadzonym przez Opinia24, publikacja oddaje autentyczne opinie użytkowników – zarówno tych otwartych na zmiany, jak i sceptyków.

To lektura obowiązkowa dla branży HoReCa, producentów opakowań, ale też edukatorów ekologicznych, którzy chcą zrozumieć, co stoi za konsumenckimi wyborami.

Pobierz raport i odkryj pełen obraz wyzwań związanych z jednorazowością!

Pobierz raport

Inne wpisy, które mogą Ciebie zainteresować

Skip to content